2012. február 09., csütörtök
|
A csecsemőtáplálás módja növelheti az elhízás és a betegségek veszélyét |
|
|
|
|
Írta: Michelle McDonagh
|
|
2010. szeptember 03. péntek, 11:03 |
|
Újabb érdekes cikkre bukkantam, amely a magyar olvasókat is érdekelheti, ezért elkészítettem a fordítását. Forrás: The Irish Times. – 2010. augusztus 31. – Health Plus melléklet. – 3. oldal
Egy tanulmány eredményei szerint az ír csecsemők többsége túl korán kap szilárd táplálékot.
Egy frissen végzett kutatás tanulsága szerint Írországban a hat hónapos csecsemők jelentős hányada rendszeresen fogyaszt magas cukor-, zsír- és sótartalmú ételeket, minek következtében megnő a körükben a későbbi túlsúlyosság és elhízás kockázata. A tanulmány úgy találta, hogy az ír csecsemőket túl korán választják el, és kezdik szilárd ételekkel táplálni – van, akit már 12 hetes korában – gyakran az anyai nagymama tanácsára.
Az ír csecsemők elválasztásának gyakorlatát vizsgáló tanulmányt Dr. Roslyn Tarrant klinikai kutató, a crumlini Miasszonyunk Gyermekkórház dietetikusa folytatta. Eredményeit a The British Journal of Nutrition című szakfolyóirat legfrissebb száma publikálta.
„Az eredmények rávilágítanak egy országos szinten egységes elválaszási protokoll kidolgozásának szükségességére, amely biztosítaná, hogy minden szülő számára elérhető legyen az információ az egészséges csecsemőtáplálás irányelveit illetően, mire a baba betölti a 12 hetes kort, sőt akár már a gyermekágyas időszakban. Ez jelentős lépés lenne a megelőzés terén, amelyre nagy szükség van, ha fel akarjuk venni a harcot a gyermekkori elhízás ellen Írországban” – mondja Dr. Tarrant.
A kutatás azt mutatja, hogy a fiatalabb és alacsonyabban iskolázott anyák nagyobb valószínűséggel adnak a csecsemőiknek egészségtelen ételeket, például csokoládét, kekszet, chipszet és jégkrémet.
A dublini Coombe Kórház körzetéből kikerülő, több mint 400 anyát vizsgáló tanulmány arra az eredményre jutott, hogy mindössze egyetlen anya felelt meg az Egészségügyi Világszervezet (WHO) és az Ír Egyészségügyi Minisztérium irányelveinek, amelyek szerint legalább hat hónapig tartó kizárólagos szoptatás ajánlott a csecsemők számára.
A babák jelentős hányadát, 75%-ukat választották el és kezdték szilárd ételekkel táplálni a minimálisan ajánlott négy hónapos kor előtt, és még ennél is nagyobb aggodalomra ad okot az, hogy a gyerekek 22,6 százaléka a születése utáni 12. héttől már szilárd ételeket kap. Az anyák bevallása szerint a csecsemőtáplálás terén elsődleges tanácsadójuk a gyermek anyai nagymamája volt. Bár szemmel látható volt a szilárd ételek bevezetési idejének későbbre tolódása a védőnői (public nurse, a magyar védőnőkéhez hasonló szerepet betöltő egészségügyi szakember – A ford.) tanácsadáson részt vevők körében.
Dr. Tarrant elmondása szerint a négy hónapos kor előtt szilárd táplálékra átállított gyermekek körében magasabb a kockázata a hasmenés, az allergiák és az ekcéma előfordulásának, és ezekkel a babákkal gyakrabban fordulnak a szülők gyermekorvoshoz. A túl korai elválasztásról kimutatták, hogy összefügg a gyermekkori testzsírmennyiség és a testsúly növekedésével is, valamint növeli a légzőszervi megbetegedések veszélyét a gyermekek körében.
A tanulmány arra is rávilágított, hogy a csecsemők nagy mennyiségben fogyasztanak egészségügyi szempontból teljesen ellenjavallt, cukrozott rágcsálnivalókat és üdítőitalokat, valamint hogy a babák számára készült ételekben túl nagy mennyiségű cukor és só található. Kiemelten hangsúlyozza, hogy a gyárilag előállított, kifejezetten a kiskorú célcsoport számára készülő édességek és desszertek, mint például az almás morzsa, a csokoládépuding és a gyümölcszselé jégkrémmel a csecsemők majdnem egyharmadánál (31,6%) az átlagos vacsora szerepét töltik be!
A csecsemők nagy többsége napi háromszor kap enni, a szokásos tejadagok mellett, és legalább egyszer valamilyen értéktelen rágcsálnivalót is, amely Dr. Tarrant véleménye szerint felesleges üres kalóriák bevitelét jelenti.
|
© A honlapon és annak alfejezeteiben szereplő írások és képek a honlap gazdája, Szabó Zsuzsanna írásos engedélye nélkül semmilyen formában nem másolhatók vagy sokszorosíthatók, beleértve a más weblapra történő átmásolást és az e-mailes továbbítást is.Minden olyan honlap, amelyen ezt a honlapot (engedéllyel vagy anélkül) idézték, lehet egy elavult, hibás változat másolata, és tartalmazhat olyan közbeírt kiegészítéseket is, amelyek nem az eredeti szerzőtől származnak, és amelyekkel az eredeti szerző nem ért egyet.
A honlapon szereplő tippek és receptek nem minősülnek orvosi tanácsnak, alkalmazásukért a szerző felelősséget nem vállal.